قطعات کدام خودروهای چینی در ایران کمیاب اند؟

تامین لوازم یدکی خودرو چینی؛ چالشی همیشگی
در یک دهه اخیر، خودروهای چینی در بازار ایران رشد چشمگیری داشتهاند. جذابیت ظاهری، امکانات متنوع و تنوع قیمت، این خودروها را به انتخاب بسیاری از خریداران تبدیل کرده است. اما همزمان با افزایش استقبال، تامین لوازم یدکی خودرو چینی همواره یک دغدغه و چالش جدی برای مصرفکنندگان و فروشندگان محسوب میشود.
یکی از مهمترین مشکلات، فرآیند طولانی واردات و ترخیص قطعات یدکی خودرو چینی است که به واسطه تحریمها و محدودیتهای بینالمللی پیچیدهتر شده است. نبود زیرساختهای بانکی مطمئن، مشکلات انتقال ارز و پیچیدگی قوانین گمرکی سبب میشود قطعات بسیاری از خودروهای چینی کمیاب و گران شده و خرید لوازم یدکی فونیکس یا لوازم یدکی کی ام سی KMC با تأخیر و قیمت های بالا انجام گیرد.
عواملی که بر کمبود لوازم یدکی خودرو چینی تأثیرگذارند:
- محدودیتهای وارداتی و تشدید تحریمها
- تیراژ پایین تولید برخی مدلها
- نبود شبکه توزیع قوی
- شباهت ظاهری اما تفاوت فنی قطعات میان مدلهای مختلف
در نتیجه، بسیاری از مالکان خودروهای چینی مجبورند قطعات موردنیاز خود را با قیمت بالاتر و زمان انتظار طولانیتر تهیه کنند.
لوازم یدکی خودروهای چینی از رده خارج شده
کمیاب شدن قطعات در فروشگاه لوازم یدکی خودرو چینی گریبانگیر مدلهایی میشود که هم تولیدشان متوقف شده و هم محبوبیت آنها در زمان عرضه پایین بوده یا جامعه مصرفکننده محدودی دارند. برخی نمونههای مشخص شامل:
- لیفان 520: از نخستین محصولات چینی در ایران، به سرعت از بازار کنار رفت و به علت تیراژ محدود و طراحی منحصر به فرد قطعات، امروز قطعات موتوری و بدنه این مدل بسیار کمیاب است. لوازم یدکی لیفان ۵۲۰، به ویژه سیستم ترمز و جلوبندی، جزو قطعات نایاب هستند.
- جک J3: در بین لوازم یدکی جک JAC مدل هاچبک جک که در همان سالهای ابتدایی عرضه نتوانست موفق باشد. حالا نهتنها قطعات موتوری، بلکه پیچیدهترین قطعات بدنه و چراغهای جک J3 عملاً پیدا نمیشود
- زوتی 2008 (Zotye 2008): این خودرو با شباهتی که به محصولات تویوتا داشت وارد شد اما موفق نبود، اکنون قطعات فنی حساس، مانند ایسیو، دریچه گاز یا برخی قطعات جلوبندی آن بسیار کمیاب شده است.
- گریت وال فلورید (Great Wall Florid): یک هاچبک دیگر که تعداد وارداتیاش انگشتشمار بود و الان بیشتر قطعات آن مخصوصاً بخش بدنه و داخلی کاملاً کمیاب شده است.
- امویام 110 سه سیلندر: اگرچه مدل چهارسیلندر همچنان قطعه دارد، اما نسخه سه سیلندر به دلیل قطع تولید و تفاوتهای فنی دچار کمبود قطعه شده است.
برندهای متفرقه با خدمات پس از فروش ضعیف
در این دسته، نسبت به میزان محدود یا غیر منظم واردات، خدمات پس از فروش پایین و شبکه قطعه ضعیف، مدلهای زیر معروفند:
- BYD F3، BYD S6 و BYD S7: این خودروها که توسط کارمانیا وارد ایران شدند، شبکه نمایندگی بسیار محدودی داشتند و اکنون قطعات موتوری، جلوبندی و حتی شیشه و چراغ آنها بهسختی پیدا میشود.
- زوتی Z300 و Z100: هر دو توسط سایپا یا افراد حقیقی وارد شدند اما به خاطر قطع همکاری کمپانی مادر، خدمات پس از فروش به سرعت از بین رفت و قطعات اورجینال آنها (به خصوص گیربکس، بدنه و بخش الکترونیکی) تقریباً نایاب است.
- فوتون ساوانا و فوتون تانلند: این شاسیبلند و وانت، با واردات محدود و خدمات نهچندان مطلوب، دارندگان خود را به شدت در تأمین قطعات مصرفی و جلوبندی به زحمت انداخته است.
- دانگ فنگ S30: اگرچه H30 کراس طرفدار نسبی دارد، اما مدل S30 و قطعات خاص آن مانند سیستم فرمان یا قطعات داشبورد و سقف بسیار کمیاب شدهاند.
- چانگان ایدو (Eado): به خاطر وقفه بلندمدت واردات، قطعاتی مثل کامپیوتر، داشبورد، ادوات داخلی چانگان ایدو با مشکل جدی روبهرو شده است.
- هنتنگ X7 و X5: هر دو به صورت محدود وارد شدند؛ قطعات آنها (بهخصوص قطعات بدنه و لوازم برقی) به سختی و با قیمت بالا تهیه میشود.
قطعات یدکی ماشینهای جدید چینی و لوکس نایابترند
خودروهای نوظهور چینی پس از ورود به بازار ایران با مشکلات عدیدهای در تامین قطعه مواجه میشوند. از مهم ترین عواملی که کمبود قطعات یدکی ماشین جدید چینی را تشدید می کند می توان به واردات محدود، مشخص نبود نرخ تقاضا و الزام به استفاده از قطعات اصلی در نمایندگی ها برای حفظ گارانتی تا مدت خاص است که واردکنندگان را محدود میکند. در حال حاضر خودروهای جدید چینی زیر با مشکل کمبود قطعه مواجه اند:
- لوازم یدکی فونیکس FX، فونیکس تیگو 8 پرو و تیگو 8 پرو مکس: قطعات بدنه، گیربکس، ECU، سنسورها و تریم داخلی این مدلها بهواسطه تازه وارد بودن، مستقیماً از چین باید سفارش داده شود
- جک J7: مدل جدید جک که اخیراً وارد شده و قطعات مانند سپر جلو، چراغ عقب و برخی سنسورها به دلیل نبود واردات گسترده کاملاً کمیاب است.
- آریزو 6 پرو و آریزو 8: قطعات اصلی مانند چراغ جلو سمت چپ، زه درب و قطعات موتوری در این خودروها هنوز به صورت روتین وارد بازار نشده و زمان تهیهاش طولانی است.
- X22 Pro و X55 Pro: با اینکه فروش بالایی داشتند اما نسخه جدید X22 Pro و X55 Pro فعلاً در تأمین بخشی از لوازم جلوبندی، سپر و قطعات الکترونیکی با کمبود مواجه اند.
- فیدلیتی و دیگنیتی بهمن موتور: بهرغم مونتاژ داخلی، بسیاری از قطعات اصلی و حساس مثل گیربکس و قطعات الکترونیکی هنوز اورجینال وارد نمیشود و نمایندگیها زمان تحویل طولانی دارند.
- لاماری ایما: به دلیل جدید بودن، قطعات اورجینال این کراساور، به ویژه چراغها، سپر، تریم داخلی، تنها از طریق سفارش ویژه بهدست میآید.
وضعیت لوازم یدکی خودروهای لوکس چینی
در بین ماشینهای چینی لوکس یا خاص، معمولاً امکانات و تکنولوژی ها در سطح بالاست. با این حال شبکه تامین قطعه و پشتیبانی و خدمات پس از فروش بسیار محدود است. چند نمونه دقیق از لوازم کمیاب خودروهای لوکس چینی عبارتند از:
- فونیکس تیگو 8 پرو مکس (Tiggo 8 Pro Max): مهمترین مشکل، کمیابی قطعات گیربکس اتومات و تودوزی اصلی است. این خودرو حتی نمایندگی مشخصی برای قطعات جانبی لوکسش ندارد.
- جک S7 و S5 نیوفیس: قطعات بدنه، تودوزی و رینگهای اصلی این مدلها، مخصوصاً نمونه فیسلیفت (S5 New Face) را باید به صورت ویژه سفارش داد.
- بیوایدی S7 و S6: این شاسیبلندها لوکس و کمتیراژ بودند و الان حتی سپر و چراغ و ادوات کابین معمولاً فقط در تعدادی فروشگاه لوازم یدکی خودرو چینی تخصصی یا مغازهدارهای خاص وجود دارد.
- بورگوارد BX7 و BX5: هر دو جزو کراساورهای چینی لوکس بودند؛ نبود خدمات پس از فروش و توقف واردات قطعاتی مانند قطعات تعلیق، استارت و قطعات بدنه را در بازار به شدت کمیاب کرده است.
- GS5 GAC: این کراساور یکی از مدلهای روز بازار بود اما عدم پشتوانه واردات، قطعات خاص کابین و بدنهاش را کمیاب و گران کرده است.
- هاوال H9: اگرچه امکانات بالایی دارد، اما مالکین برای قطعات موتوری و الکترونیکی مثل ECU یا سنسورهای بدنه مجبور به سفارش از دبی یا واردکنندگان خاص هستند.