انواع بنر تبلیغاتی و انتخاب مدل مناسب برای کسب و کار

برای یک کسبوکار توجه مخاطب ارزشمندتر از هر جیزی دیگری است. از ابزارهایی که کسبوکارها برای جلب توجه مخاطب، و انتقال پیام خود میتواند از آن استفاده کند، انواع بنر تبلیغاتی است. این ابزار نقش مهمی در معرفی برند، ایجاد هویت بصری و جذب مشتری دارد. به صورتی که طراحی بنر تبلیغاتی به صورت صحیح انجام شود، میتواند کمپین یک برند را به موفقیت برساند یا با شکست روبهرو کند. در میان انواع مختلفی از بنرهای تبلیغاتی، انتخاب مدل مناسبی از آن برای هر کسبوکار کار سادهای نیست. به همین دلیل شناخت مدلها، کاربردها، ویژگیها، حوزههای کاربرد هر نوعی از بنر برای طراحی بنر تبلیغاتی کسبوکار ضرورت دارد. در ادامه، با بررسی تخصصی بنرهای تبلیغاتی میتوانید بهترین انتخاب را برای کسبوکار خود داشته باشید.
بنر تبلیغاتی چیست؟
بنر تبلیغاتی نوعی ابزار برای ارتباط بصری میان مخاطب و برند است. هدف از طراحی بنرها معرفی خدمات، محصولات، پیامهای اطلاعرسانی یا هدفهای تجاری است. در محیطهای دیجیتال یا دنیای واقعی از انواع بنر تبلیغاتی استفاده میکنند. هر نوع بنر برای اثرگذاری باید طراحی گرافیکی دقیق داشته و پیام کوتاهی را به مخاطب منتقل کند.
در فضای دیجیتال هم از بنر تبلیغاتی برای ابزار جذب، افزایش کلیک و تقویت آگاهی از برند استفاده میکنند. در فضای واقعی بنر تبلیغاتی را به صورت چاپی روی متریالهای متنوعی چاپ میکنند. بنرهای PVC، استند رولآپ، تابلوهای پارچهای و حتی ساختار حجمی از انواع بنر فیزیکی هستند. در این مدلها، هدف ایجاد توجه به برند و آگاهی از آن است. چه در فضای دیجیتال و چه در فضای واقعی، انتخاب مناسبترین گزینه برای هر بنر تبلیغاتی کسبوکار به هدف تبلیغات و نوع مخاطب بستگی دارد.
انواع بنرهای تبلیغاتی
در ادامه انواع بنرها را معرفی میکنیم:
بنرهای انیمیشن
بنرهای انیمیشنی با استفاده از حرکت توجه مخاطب را جلب میکنند. این نوع بنرها را در فضای دیجیتال مورداستفاده قرار میدهند و در آنها از تکنیکهایی مانند GIF، انیمیشن HTML5 و موشنگرافیک استفاده میکنند. این مدل را اغلب برای کمپینهایی که نیاز به تعامل بصری بالا دارند یا هدفشان معرفی محصول جدید است، طراحی میکنند.
بنرهای استاتیک
سادهترین و رایجترین انواع بنر تبلیغاتی، بنرهای استاتیک هستند. بر خلاف بنرهای انیمیشنی این مدل از بنر تبلیغاتی حرکتی نداشته ثابت است. بنر استاتیک با استفاده از تصویر، متن کوتاه و رنگبندی مناسب پیام خود را انتقال میدهد. زمانی که پیام باید سریع، واضح و بدون پیچیدگی به مخاطب برسد، در فضای دیجیتال از بنر استاتیک استفاده میکنند.
بنرهای فیزیکی
از قدیمیترین و کاربردیترین انواع بنر برای تبلیغات کسبوکار بنرهای فیزیکی هستند. از این بنرها در نمایشگاهها، فضاهای شهری، فروشگاهها و رویدادهای خاص استفاده میکنند. جنس این مدل میتواند از PVC، پارچه، استیکر یا متریالهای مقاومتر باشد. مزیت اصلی بنر تبلیغاتی فیزیکی، ماندگاری بالا، امکان چاپ در ابعاد متنوع و امکان مشاهده توسط طیف گستردهای از مخاطبان است. با این حال مخاطب بنر تبلیغاتی، نسبت به بنرهای دیجیتال، طیف بیشتر از افراد را در بر میگیرد.
بنرهای تعاملی
بنرهای تعاملی از جدیدترین مدلهای بنر تبلیغاتی کسبوکار هستند که در فضای دیجیتال منتشر میشوند. این مدل با افزایش تعامل مانند کلیکی، حرکت موس، بازی کوتاه یا وارد کردن اطلاعات نرخ درگیری و ماندگاری پیام را افزایش میدهد. از این نوع بنر اغلب در کمپینهایی که هدف آنها مشارکت فعال کاربران و تبدیل مخاطب به مشتری است استفاده میکنند. نتیجه استفاده از این بنر برای یک کسبوکار افزایش تبدیل، جمعآوری داده و بهبود تجربه برند است.

انواع بنر برای چه مدل کسبوکاری تاثیرگذار است؟
انتخاب نوع مناسب از انواع بنر تبلیغاتی به نوع کسبوکار، مخاطب هدف، هدف کمپین و محیط نمایش بستگی دارد. برای کسبوکارهای مبتنی بر وب مانند پلتفرمهای منتشر کننده آگهی استخدام، بنرهای تعاملی و انیمیشنی میتواند توجه کاربر را جذب کرده و او را به سمت صفحه آگهیهای شغلی هدایت کند. در مقابل برندهایی که در حوزه خدمات محلی مانند مراکز آموزشی، پزشکی یا شرکتهای عمرانی فعالیت دارند، اغلب از مدلهای فیزیک و استاتیک استفاده میکنند. این مدلها برای دنیای واقعی کاربردی هستند.
برای کمپینهای معرفی محصول، بنرهای انیمیشنی یا تعاملی گزینه مناسبتری هستند. این بنرها میتوانند و ویژگیها و مزایای محصول را در قالب تصویر و حرکت نمایش دهند. از طرفی کسبوکارهای سنتی یا برندهایی که پیام ثابت و کوتاه دارند، اغلب از بنرهای استاتیک یا فیزیکی استفاده میکنند. در تمام این موارد، انتخاب مدل مناسب بنر باید با توجه به هدف از تبلیغات، نوع محتوا و میزان بودجه انجام بگیرد.
کاربردهای بنر تبلیغاتی
در ادامه به کاربردهای انواع بنر تبلیغاتی اشاره میکنیم:
-
افزایش ترافیک سایت
از مهمترین کاربردهای بنر تبلیغاتی، هدایت کاربر به وبسایت است. زمانی که طراح یک بنر تبلیغاتی را مطابق با اصول آن طراحی کند، میتواند نرخ کلیک و بازدید را افزایش داده و مسیر تبدیل مخاطب به مشتری را کوتاهتر کند.
-
تبلیغ در دنیای واقعی
بنرهای چاپی همچنان جایگاه مهمی در کمپینهای محیطی دارند. حضور این مدل از بنرهای تبلیغاتی در فروشگاهها، غرفهها یا محیطهای شهری برند را معرفی میکند و مخاطب را از محیط واقعی به سمت محصول یا خدمات میکشاند.
-
برندینگ و ایجاد آگاهی
از کاربردهای اصلی انواع بنر تبلیغاتی ایجاد هویت بصری و تقویت تصویر ذهنی از برند است. این ابزار نام برند را در ذهن مخاطب ثبت میکند. به طور مثال در یک پلتفرم خدمات در محل، شما میتوانید با طراحی یک بنر زیبا و دقیق، احساس امنیت و اعتماد را به بیننده انتقال دهید.
-
اعلام تخفیفها یا دورههای رایگان
زمانی که کمپین ویژه یک برند آغاز میشود، از بنر تبلیغاتی برای اعلام شرایط، درصد تخفیف یا زمانبندی شروع آن استفاده میکند تا مشتریان خود را آگاه کند.
-
ارتقا خدمات
بسیاری از کسبوکارها از بنر برای نمایش تغییرات جدید، ارتقا خدمات یا اعلام ویژگیهای جدید محصول خود استفاده میکنند. به این ترتیب مخاطب از مسیر رشد و توسعه برند اطلاع پیدا میکند.
-
معرفی محصولات جدید
از دیگر کاربردهای مهم برای بنر تبلیغاتی، معرفی محصول و خدمات جدید است. هر کسبوکار از انواع بنر تبلیغاتی برای معرفی محصول خود استفاده میکنند تا آگاهی مخاطب را افزایش دهد.

هدفگذاری در بنر تبلیغاتی
هدفگذاری را میتوان اولین مرحله پیش از آغاز طراحی بنر معرفی کرد. در فرایند هدفگذاری کسبوکار تعیین میکند که چه نتیجهای را از انتشار بنر انتظار دارد. فرایند این هدفگذاری، موارد زیر را در بر میگیرد:
-
تعیین هدف کلی
در ابتدا برند مشخص میکند هدف از طراحی انواع بنر تبلیغاتی چیست. هدف آن میتواند افزایش فروش مستقیم یا هدایت کاربرد به وبسایت باشد. گاهی هم فقط افزایش آگاهی مدنظر است. در هدف تبدیل مخاطب به مشتری، بنر باید مخاطب را به صفحه محصول هدایت کند. این مسیر میتواند از طریق کلیک کاربرد بر وری بنر طی شود.
-
شاخصهای کلیدی عملکرد KPIs
بعد از تعیین هدف، باید شاخصهایی را انتخاب کنند که موفقیت کمپین و بنر تبلیغاتی را نشان میدهند. شاخصهایی مانند نرخ کلیک، نرخ تبدیل، میزان بازدید، هزینه هر کلیک و یا هزینه برای هر هزار نمایش اغلب شاخصهای مناسب برای تعیین میزان موفقیت کمپین هستند. با تعیین این شاخصها، طراحی، جایگذاری و ارزیابی بهینه میشود.
-
شناسایی مخاطب
بنر را باید برای مخاطب مشخصی طراحی کنند. به این معنا که شناخت دقیق مخاطب، نیازها و محیط نمایش بنر باید مورد شناسایی قرار بگیرد. اگر مدیران میانی مخاطب کسبوکار هستند، زبان و طراحی بنر متفاوت از زمانی است که مخاطب عام مشتری فروشگاه آنلاین است. شناسایی دقیق از هدررفت هزینه و شکست کمپین جلوگیری میکند.
-
انتخاب محیط نمایش
محیط و بستر نمایش انواع بنر تبلیغاتی اهمیت دارد. انتخاب محیطهایی مانند فضای وبسایت، تبلیغات شبکهای یا تابلوهای شهری باید با نوع مخاطب و هدف از کمپین هماهنگ باشد. برای کسبوکارهایی که فروش آنلاین را هدف خود قرار دادهاند، باید فضای دیجیتال مناسبی مانند شبکههای اجتماعی یا سایتهای تبلیغاتی برای انتشار بنر خود انتخاب کنند.
-
طراحی همسو با هدف
پیام بنر، شکل طراحی، رنگبندی، فونت تصویر و CTA باید با هدف از طراحی همخوانی داشته باشد؛ به عنوان مثال اگر هدف از طراحی بنر ثبتنام دوره رایگان است، تمرکز طراحی باید بر روی رایگان باشد. زمانی که هدف افزایش آگاهی از برند است، درصد بالایی از بنر را باید لگو و نام برند تشکیل دهند.
-
سنجش و اندازهگیری
پس از اجرای بنر، دادهها را باید جمعآوری کنند. در صورت نیاز هم بر روی بازدهی کمپین کار کنند. بنر تبلیغاتی کسبوکار از طریق تستهای A/B میتواند مورد سنجش قرار گیرد.
-
بودجه
در هدف گذاری برای بنر تبلیغاتی باید هزینه کلی، هزینه روزانه و هزینه هر کلیک را مشخص کنند. برای کمپینهایی که به زمان وابسته هستند، مانند تخفیفهای مناسبتی، زمان آغاز و پایان بنر هم باید مشخص کنند تا اثرگذاری حداکثری داشته باشد.
سخن نهایی
در این مقاله با انواع بنر تبلیغاتی و مدل مناسب برای هر کسبوکار آشنا شدید. بنر یک ابزار است و انتخاب ابزار مناسب به هدف، مخاطب، مخل نمایش و سطح تعامل مدنظر بستگی دارد. زمانی که بنر تبلیغاتی موفق عمل میکند که طراحی آن آگاهانه باشد. برای طراحی هر بنر تبلیغاتی کسبوکار متناسب با هدف برند، به افراد متخصص، آشنا به اصول تبلیغات و طراحی گرافیک نیاز است. بنر تبلیغاتی زمانی پیام را به مخاطب را انتقال میدهد که فردی متخصص آن را طراحی کرده باشد.


